مسئولیت های اجتماعی

مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی (Corporate Social Responsibility) طی چند دهه گذشته وارد متون مدیریت شده است. پیدایش این موضوع عمدتاً مرتبط به ناکارآمدی مدل‌های اقتصادی و قانونی در تأمین نیازهای اجتماعی و از بین بردن مشکلاتی مانند فقر و بیکاری و به‌منظور غلبه بر زیاده‌خواهی شرکت‌ها و بی­توجهی آن‌ها به نیازهای جامعه بوده است که پس از رسوایی‌های مالی شرکت‌های اِنرون، پارمالات و وُرلدکام مورد توجه بیشتری واقع شده است.

این مفهوم در دو دهه اخیر به یکی از پاردایم‌های غالب و مسلط حوزه اداره شرکت‌ها تبدیل شده و شرکت‌های معتبر جهانی مسئولیت در برابر اجتماع و محیط‌زیست را جزئی از استراتژی‌های خود می‌بینند. «مسئولیت اجتماعی شرکتی» و «پایداری شرکتی»، موضوعاتی است که هم‌اکنون در کشورهای توسعه‌یافته دنبال می‌شود. امروزه مدیران هوشمند علاوه بر توجه به برنامه‌ریزی راهبردی، مشتری‌مداری، مدیریت کیفیت، و … موفقیت خود را در پرداختن به مسئولیت‌های اجتماعی نیز می‌دانند و به آن نه به‌عنوان یک سیاست هزینه‌بر، بلکه به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری انسانی و اجتماعی درآمدزا نگاه می‌کنند. مسئولیت اجتماعی شرکتی یعنی پاسخگو بودن نسبت به پیامدهای فعالیت‌هایی که همه ذی‌نفعان را در بر می‌گیرد. به همین دلیل امروزه مسئولیت اجتماعی شرکتی دیگر مفهوم ساده‌ای نیست که بتوان بدون تخصص و با تقلید از کارهای سایر شرکت‌ها، اقدامات و فعالیت‌هایی را تعریف کرد و موفقیت در این حوزه نیازمند اتخاذ رویکردهای نظام‌مند و متدولوژیک در برنامه‌ریزی و اجراست.

شرکت سپهر معین پارسایان با درک ضرورت پرداختن به این موضوع، آمادگی دارد خدمات زیر را در این حوزه ارائه نماید.

  • شناسایی، اولویت‌بندی و ارزیابی انتظارات ذی‌نفعان
  • شناسایی موضوعات اساسی (Material Issues)
  • تدوین استراتژی‌ها و برنامه‌های مسئولیت اجتماعی
  • طراحی برنامه ارتباطی مسئولیت اجتماعی
  • تدوین گزارش مسئولیت اجتماعی (گزارش‌دهی)

گزارش‌دهی

از دیرباز گزارش‌دهی ابزاری برای اعتمادسازی و شفافیت در قبال ذی‌نفعان سازمان بوده است. به اذعان یکی از گروه‌های مشارکت‌کننده در طراحی چارچوب گزارش‌دهی جهانی (GRI) در هیچ زمانی سازمان‌ها و شرکت‌ها به اندازه امروز نیازمند اعتمادسازی و نگهداشت اعتماد نبوده‌اند.

برخی از مزایای گزارش‌دهی عبارت است از:

  • گزارش‌دهی، باعث می‌شود یک سری از شاخص‌ها اندازه‌گیری شوند و هر چیزی که اندازه‌گیری شود را می‌توان مدیریت کرد.
  • گزارش‌دهی، ارزیابی داخلی و هدف‌گذاری را تسهیل می‌کند.
  • گزارش‌دهی، فرهنگ شفافیت سازمانی را ارتقاء می‌دهد.
  • گزارش‌دهی، بستری برای گفتگو فراهم می‌کند.
  • گزارش‌دهی، اعتمادساز است.

در بین چارچوب‌های گزارش‌دهی، چارچوب GRI مقبول‌ترین و پراستفاده‌ترین چارچوب است و تا امروز بیش از پنج‌هزار سازمان در حدود ۹۰ کشور، از راهنمایی‌ها و خدمات این سازمان برای گزارش‌دهی پایدار بهره برده‌اند و بیش از بیست‌هزار گزارش تاکنون در بانک اطلاعاتی این سازمان ثبت شده است.

جی‌آر‌آی سازمانی پیشرو در حوزه پایداری است که در سال ۱۹۹۷ بنیان نهاده شده است. این سازمان، چارچوب جامعی برای گزارش‌دهیِ پایداری ایجاد کرده است که به طور گسترده در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد تا شفافیت سازمانی بیشتری ایجاد شود. این چارچوب که شامل راهنمای گزارش­دهی پایداری است، اصول و موارد افشاگری استانداردی ارائه می‌دهد که سازمان‌ها با کمک آن می‌توانند اثرات و عملکرد اقتصادی، محیط‌زیستی و اجتماعی خود را گزارش کنند. این چارچوب نظام‌مند به سازمان‌ها کمک می‌کند تا پیامدهای فعالیت‌های خود را دانسته، اهدافی در این زمینه تعیین کرده و بدین‌وسیله تغییر را مدیریت کنند. یکی از موارد تمایز این چارچوب این است که در گزارش باید هم اثرات مثبت و هم اثرات منفی فعالیت‌های سازمان منعکس شود.

شرکت سپهر معین پارسایان با ترجمه ویراست چهارم این چارچوب (GRI-G4) و با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب، آمادگی دارد گزارش مسئولیت اجتماعی و پایداری را برای شرکت‌های پیشروی ایرانی تدوین نماید.