راه رسیدن به داشبوردهای مدیریتی در شرکت‌های هلدینگ

مقدمه

شرکت‌های هلدینگ و سرمایه‌گذاری که مجموعه زیادی از شرکتها و بنگاههای اقتصادی را سهامداری یا سرمایه‌گذاری میکنند معمولاً در ایفای نقش مهم خود در مدیریت انها با مشکلات متعددی روبرو هستند. مشکل اصلی این هست که هر شرکت به فراخور حال خود و توانمندی مدیریتی و تخصص کارمندان خود، ابزارهای مختلفی را برای مدیریت شرکت بکار می‌گیرد از طرفی هلدینگ هم نمی‌تواند آنها را مجبور کند تا از یک روش و یک ابزار و از کارکنان متخصص در سطح خاصی برای اداره شرکت استفاده کنند بدلایل مختلف. از طرفی هلدینگ هم راهکار مکانیزه‌ای ندارد تا از این سیستمهای مختلف در مکانهای مختلف داده‌های مورد نیاز را جمع آوری کرده و آنها پردازش، ذخیره و تحلیل کند لذا مجبور است اگر خیلی بخواهد مکانیزه کار کند یک سری فایلهای اکسل با فرمت مشخصی برای شرکتها بفرستد و آنها هم  آن فایلها را پرکرده و برای هلدینگ بفرستند. تازه اینجا شروع مشکلات هست. داده‌ها دیر

به دست مدیریت می‌رسند، چون دستی تهیه شده‌اند همراه با اشتباه و اطلاعات غلط هستند و نیروی انسانی زیاد درگیر این پروسه هستند و نهایتاً  مدیریت هلدینگ به این نتیجه می‌رسد که این اطلاعات بدر او نمی‌خورد و  ناچار است به روش سنتی شرکتها را مدیریت کند. پس چاره چیست؟ این مقاله را دنبال کنید تا اطلاعات جامع در خصوص روش‌های مناسب برای اداره موثر شرکتهای زیر مجموعه خود را با ابزارهای داشبورد مدیریتی بدست آورید.

 

اطلاعات دقیق و به  موقع مبنای گزارشهای دقیق

مهمترین اصل در جمع آوری اطلاعات این است که مطمئن باشید اطلاعات مورد نظر دقیق و به موقع تولید می‌شوند پس شرکتی که از ابزاری برای مدیریت کسب و کار خود استفاده می‌کند باید ابزار مناسبی باشد. ابزار همان  روش‌ها و نرم افزارها هستند. نرم افزارها باید شرایط مناسبی داشته باشد و در کنار روشهای اصولی بکار گرفته شوند. بعنوان مثال امنیت و نفوذ ناپذیری توسط کارکنان و عوامل بیرورنی یکی از این مسائل است یعنی اطلاعات ثبت شده براختی بدون امکان ردیابی مخدوش نشوند. اطلاعات همراه با فعالیت عادی کارکنان در امور اداری مانند صدور فاکتور فروش تولید شوند  نه اینکه فاکتور فرو شرا دستی یا باکسل بزنیم بعد هر وقت فرصت داشتیم آنرا وارد سیستم کنیم.  اطلاعات ثبت شده براحتی از بین نروند و توسط کارمند مخدوش یا پاک نشود. برای این منظور مقاله‌ای بزودی منتظر خواهم کرد تا معیارهای یک سیستم نرم افزاری مناسب که اطلاعات را بروز و دقیق و بدون دستکاری نگهداری کند را برای شما توضیح خواهم داد.

من در سازمانهای بزرگی مشاهده‌ کرده‌ام که با وجود بکارگیری نرم افزارهای یکپارچه، سیستم از در پشتی باز بوده و براحتی اطلاعات توسط مدیریتها و کارکنان دستکاری می‌شوند. لذا وجود یک سیستم یکپارچه در شرکتهای زیر مجموعه شما کفایت نمی‌کند که شما مطمئن شوید رویدادهای شرکتی که شما سرمایه‌گذاری کرده‌اید درست و به موقع به دست شما می‌رسد.

پس اولین اقدام برای دستیابی به گزارشهای دقیق، وجود سیستمهای مکانیزه یکپارجه، امن و مبتنی بر انکارناپذیری رفتار کارکنان می‌باشد.

سرویس‌های استاندارد واکشی اطلاعات

بعد از اینکه مطمئن شدید نظام اطلاعاتی صحیحی در شرکت پیاده سازی شده و فرایندهای مهم بصورت مکانیزه انجام می‌شوند آن وقت می‌توانیم وارد فاز انتقال دیتا از شرکت به هلدینگ

etl-system

etl-system

شویم به این موضوع در هوش تجاری، واکشی دادها یا Data Extraction و ارسال اطلاعات یا Transfer گفته می‌شود بعد از انتقال آنها را در پایگاه داده بارگذاری یا Load می‌کنیم در مجموع به این عملیات extract, transform, load یا همان ETL گفته می‌شود. انواع روشهای واکشی داده وجود دارد که می‌توانید بر بر مقتضیات سیستمهای هر شرکت یک روش ناسب پیاده سازی کنید بنابراین نگران چمع آوری اطلاعات نباشید همه چیز بصورت آنلاین و مکانیزه قابل انجام هست بشرطی که اطلاعات صحیح و به موقع و خظظا ناپذیر در شرکت تولید می‌شوند.

 

 

 

 

یکی از ابزارهای مهم برای ETL مربوط به مایکروسافت یعنی SSIS می‌باشد.